Meer dan twee maanden

7 mei 2019

Ben ondertussen al meer dan twee maanden in Zuid Afrika. Tijd om weer eens een verhaal op mijn blog te schrijven. Er is zoveel gebeurd de afgelopen weken dat ik er helemaal niet de tijd voor heb gehad.

Het bijzonderste wat ik de afgelopen weken heb gedaan is toch wel dat wij deel mochten nemen aan een grote 'rhino de-horning' operatie. Wij waren in de jeeps op de grond op zoek naar voetafdrukken van neushoorns om ze te localiseren. Op hetzelfde moment was een helicopter vanuit de lucht op zoek naar de neushoorns. In deze helicopter was ook de dierenarts aanwezig met een verdovingspijl, om de neushoorn vanuit de lucht te verdoven. Dit ook omdat de neushoorns dan niet bang worden voor jeeps. We hebben uren rond gereden zonder resultaat. Uiteindelijk zijn de neushoorns door andere groepen wel gevonden gelukkig. Het was triest om te zien hoe de neushoorn van zijn hoorn werd ontdaan. Het is toch een beetje wat een neushoorn een neushoorn maakt natuurlijk. Daarnaast hebben ze deze hoorn niet voor niets. Ze gebruiken het voor diverse redenen. Het was ook heftig om te zien omdat de hoorn werd verwijderd met een electrische zaag (kan even niet op het Nederlandse woord hiervoor komen). Kortom een bijzondere en heftige ervaring. Foto's kan ik niet delen vanwege risico op stroperij.

Verder was Readers club een bijzondere ervaring. Dit is een van de community projecten hier. Het houdt in dat wij Engelse boeken lezen met kinderen en ze helpen met de Engelse woorden die ze nog niet kennen. Het probleem hier is namelijk dat de lokale bevolking van de een op de andere klas les krijgt in engels. Alle klassen daarvoor werden gegeven in de lokale taal. Hierdoor lopen veel kinderen een achterstand op. Door Engelse boeken te lezen kan het Engels een klein beetje verbeterd worden. De kinderen vonden vooral onze haren heel erg leuk en noemde ons zelfs levende poppen hahaxD

Rietspruit is een van de natuur reservaten waar wij naartoe gaan om data te verzamelen voor onderzoek. Dit is altijd ene leuk gebied om naartoe te gaan. heb er regelmatig al gave dingen gezien. Afgelopen weken was het wel heel bijzonder. We gingen in de ochtend naar Rietspruit voor riverthorn removel. Dit is een inheemse plantensoort maar gedraagt zich als een invasieve soort. het neemt hele gebieden volledig over en zorgt ervoor dat het totale gebied ondoordringbaar is. Toen we in Rietspruit arriveerde hoorde we op de radio dat de leeuwen met de leeuwenwelp waren gespot. We zijn natuurlijk gelijk naar de sighting gegaan. Het was zo schattig! Het leeuwenwelpje zat verstopt in een struik en de drie mannetjes leeuwen lagen in het zand. Op een gegeven moment stond de mannetjes leeuw op en liep naar het welpje toe. Daarna kwam het welpje uit de struiken en konden we het goed bekijken. Het was zes weken oud en eigenlijk hoorde het nog bij zijn moeder te zijn voor melk. Maar de goede kant van het voorval was dat de mannetjes leeuwen het welpje accepteren. Het was wel even de spannend de weken erna. Het welpje was namelijk nog te jong om gescheiden te zijn van zijn moeder. Het heeft de moedermelk nog nodig. Maar het hing rond met zijn drie vaders. Uiteindelijk hebben de beheerders van het park ingegrepen en het welpje teruggeplaatst bij zijn moeder. Het is niet zeker in hoeverre het nu gaat met het welpje. Het heeft een week zonder moedermelk gezeten enzo. Dus het is nog even afwachten hoe het af gaat lopen. Dit alles wisten we natuurlijk niet tijdens de sighting.

Wat ook heel gaaf was is dat we diverse jachtluipaarden hebben gezien de afgelopen weken. Een daarvan heb ik gespot, Yeah! In Balule kwamen we er een tegen in een droge rivierbedding. Ideale jachtluipaard omgeving! Verder zijn er diverse jachtluipaarden de afgelopen weken gespot in Buffaloland en zelfs een op ons eigen terrein. We zijn naar een boekpresentatie gegaan een avond. Het was een boekpresentatie over een boek over olifanten. Het gaat voornamelijk over stroperij en de effecten ervan. Toen we weer arriveerde op ons terrein zat een jachtluipaard gewoon langs de kant van de weg. Terug op de lodge hebben de guides gelijk de jeeps gehaald en zijn we weer op zoek gegaan naar de jachtluipaard op ons terrein. Het bleek FBL7 te zijn. Dit is een vrouwelijke jachtluipaard die we regelmatig zien op ons terrein of de omgeringde natuurgebieden. Het is ook wel spannend om te weten dat er een jachtluipaard op het terrein aanwezig is. Jachtluipaarden zijn een van de weinige dieren die ook op mensen jagen. Ze zijn ook heel slim. Als je bijvoorbeeld elke dag de zelfde route naar je werk zou lopen dan onthoud de jachtluipaard dit. Op een gegeven moment staat hij je op te wachten bijvoorbeeld. Maar geen zorgen, ze houden niet van menselijke dingen zoals gebouwen.

Verder heb ik mijn angst proberen te overwinnen door een spin vast te houden. Doodeng! Maar toen hij gewoon stil bleef zitten was het best wel schattig eigenlijk.

Wat een geweldige ervaring was, was dat wij met een groep met een gehuurde auto het hele weekend naar Kruger Park zijn geweest. We hebben alles gezien in twee dagen! Cheeta, jachtluipaard, leeuwen, Painted dogs, hyena ect.. Was een geweldige dag. En vooral geweldig om eindelijk Paited dogs te zien. Mijn favoriete Zuid Afrikaanse dier hier. Denk dat ik nog veel mijn weekend in het Kruger Park te vinden zou zijn de komende weken.

Langzaam begin ik ook wel een beetje af te tellen. Begin dingen in Nederland te missen zoals de fiets en bruin brood XD (Buiten familie en vrienden natuurlijk!)

Ohja en tot slot is de Fundraiser een succes. Dankjewel allemaal! Heb al 452 pond opgehaald wat gelijk staat aan ongeveer 500 euro. Maar mijn doel is 1.090 pond, dus heb nog even te gaan.

1. Peter:
    7 mei 2019
    Geniet er maar volop van, want 2 dagen hier tussen de huizen, fietsen, brommers, auto's en honden aan de lijn, verlang je weer naar de bush...….. Groetjes.
  2. Will janssen:
    Hoi Renée,
    Ben alweer onder de indruk van je verhaal en je werkelijk prachtige foto,s.
    Die leeuw met dat welpje,
    ongelooflijk mooi.
    En dat geldt voor alle foto,s.
    Wat zul je weer moeten wennen als je weer thuis komt.
    Zo,n andere wereld.
    Heel veel plezier nog.
  3. Will janssen:
    7 mei 2019
    Heel veel groetjes van pap en mam