Alweer een maand

30 maart 2019 - Moditlo Game Reserve, Zuid-Afrika

Ben alweer een maand in Zuid Afrika. De tijd is echt voorbij gevlogen. Heb al heel wat mensen leren kennen en helaas ook alweer van veel mensen afscheid moeten nemen. De meerdereheid blijft rond de 4-6 weken hier.

Mijn hoogtepunten van de afgelopen weken :)

In het weekend van mijn tweede week ben ik naar het Kruger Park geweest. We hadden misschien een beetje pech omdat we geen katachtigen hadden gezien. Maar alsnog was het super leuk. Had voor het eerst grote families olifanten gezien. Met super schattige kleine olifantjes. Weer heel veel impala's and giraffe natuurlijk. Wist je dat ze de impala de McDonald's van de savanne noemen? Ze hebben een M op hun kont staan en je kan ze vinden op elke hoek. De baby impala's worden Happy mails genoemd XD. Wat wel bijzonder was, was dat we een honeybadger hadden gezien. Heel kort want het rende de weg over. Blijkbaar heel erg zeldzaam om te zien. Het was zelfs de eerste keer voor onze guide.

Elke week gaan we naar een overnachtingskamp in Balule, een natuur reservaat dat ook verbonden is met het krugerpark. Hier doen we een game drive op weg naar het kamp. Een tijdens de avond (night drive) en nog een de ochtend erna op de terugweg. Dus altijd het hoogtepunt van de 'werk' week! Tijdens mijn nacht in de tweede week in het overnachtingskamp had ik gedurende nacht niet erg goed geslapen. Ik hoorde hygena's heel dichtbij en had het idee dat ze over het kamp liepen. Wat blijkbaar goed mogelijk kan zijn. Ook rook ik een hele erge dierengeur op een gegeven moment. Wie weet hahaxD Ze hebben de afgelopen keer Camara traps opgehangen bij het kamp, maar helaas was daar niets op te zien:P De nachten in de weken erna was ik gewend aan alle geluiden en heb ik heerlijk geslapen. Ik herken de geluiden ook tegenwoordig. Je hoort bijna elke nacht het huilen van de hygena's en het luide 'geschreew' van hippo's. Een andere groep dacht dat ze een jachtluipaard hadden gehoord gedurende de nacht. Dit bleek uiteindelijk het gesnurk te zijn van Thomas, wat wel heel erg grappig was!

Ik heb mijn eerste hygena's in het echt gezien tijdens een nightdrive door Balule. Geweldige dieren! Ze hebben een beetje een slechte naam door The lion King, maar ze zijn eigenlijk super slim en heel nieuwsgierig! Wist je dat ze ook alleen 'lachen' als ze heel erg enthousiast zijn of juist heel erg bang. Normaal gesproken maken ze een huilend geluid, beetje net als wolven. Ze zijn zelf zo slim dat ze kunnen leren om een slot op een deur te openen door erna te kijken en het te blijven proberen. Ook hadden we 3 gennets gezien. Super schattig! Dit zijn kleine roofdiertjes. En afgelopen week hebben we een uil gezien die gewoon midden op de weg stil bleef zitten.

Ik heb mijn eerste leeuw in Rietspruit gezien. Een natuurgebied dat evenals Balule met het Krugerpark verbonden is. Hier gaan ze eens in de twee weken naartoe en de kans is best groot om leeuwen te zien. Net nadat we de leeuwen hadden gespot kregen we een lekke band.

Afgelopen weekend ben ik naar Swaziland geweest. Erg leuk om tijdens de rit ernaartoe meer van het afwisselende landschap van Zuid Afrika te zien. Ook Swaziland was weer een heel ander landschap. We zaten in natuurreservaat waar geen big vijf voorkomt en daarom kon je er gewoon rondlopen. Er kwamen veel zebra's en impala's enzo voor. Ook een nieuw dier die we hier niet hebben, de Blesbok. We hebben gemountainbiked, paard gereden en een hike gedaan naar de top van de berg. Het leuke was dat het diner werd bereid op een houten vuurtje. Swaziland is een heel erg arm land, dat je ook goed kon zien buiten het reservaat om. Maar blijkbaar zijn ze op de goede weg mede dankzij het toerisme. Wist je dat Swaziland een koninkrijk is en dat de koning van Swaziland wel 15 koninginnen heeft. Bizar!

Afgelopen week hebben we dertig minuten met een Cheeta doorgebracht. het lag op de grond en we hebben er een half uur naar kunnen kijken en daarna lag het er nog steeds. De Cheeta had een jong gekregen paar weken geleden. Helaas heeft het jong het niet gered. Cheeta jongen zijn heel erg kwetsbaar.

Ook heb ik meer duidelijkheid over mijn stage. Ik ga de data analyseren van het voorkomen en de eetvoorkeuren van olifanten in twee reservaten (klassarie en balule). Daarnaast ga ik een Fundraiser opzetten om geld in te zamelen voor Farmers of the Future. Een project van African Impact om de lokale bevolking te leren om een eigen boerderij te onderhouden en er misschien zelfs geld mee te kunnen verdienen. Ook ga ik op de lodge zelf fundraisers opzetten om geld in te zamelen voor camera traps voor onderzoek naar de jachtluipaard.

We hebben last gehad van Velvet Monkeys op de lodge. Die af en toe proberen om binnen te komen. Ook was er een slang (cobra) die ze tot drie keer toe buiten hadden moeten zetten. Het zat in de bar, op een van de slaapkamers en later in de tuin. Uiteindelijk hebben ze een mooi plekje ver weg van de lodge voor de slang gezocht en het daar weer vrij gelaten.

Verder heb ik nog bij het famer of the future project geholpen met het werken in een van de tuinen van een van de boeren samen met de andere vrijwilligers. Zuid Afrika is toch wel een land van uiterste. Je ziet prachtige huizen met grote hekken eromheen waar voornamelijk de blanke mensen wonen en de armoedige huisjes. Ook als de lokale highschool ziet besef je hoe bevoorrecht we zijn in ons rijke europa. Met onze electronische schoolborden en laptops. Best moeilijk om te zien. Ook zijn we weer naar het reptielen centrum geweest en heb ik een monitor vastgehouden. Volgende week gaan we weer en het hok van aligators schoonmaken. Ik weet nog zo net niet of ik dat hok in ga...

Het was humans right day in Zuid Afrika. We hebben hier aandacht aan op de lodge. De stagiaires waren de team captains en moesten samen met hun groepje een activiteit bedenken gebaseerd op een thema. Mijn groepje had het thema human right in general. We hebben een memory game van gemaakt. Het was een leuke avond.

En tot slot in een night drive in Buffaloland (een natuurreservaat heel dichtbij) hebben we een porky pine gezien (stekelvarken volgens mij). Heel tof om te zien. Zijn hele schuwe dieren. Wist je dat het hol delen samen met een warthog (pumba). Pumba's zijn actief gedurende de dag en stekelvarkens gedurende de nacht. Ze wisselen elkaar dus af.

Het is heerlijk om zo midden in de natuur te zijn! De insecten zijn hier groot en de vogels pracht kleurrijk! Zit op dit moment bij het zwembad met mijn verrekijker beetje vogels te bekijken!

1. Peter:
    30 maart 2019
    Wat fijn pm dit allemaal te lezen en wat heb je een mooie tijd. Het is je van harte gegund
    Groetjes uit Noorwegen, waar we logeren bij Nicky.
  2. Will janssen:
    30 maart 2019
    Renée
    Prachtig verhaal en wat een mooie foto,s.
    Ik blijf me steeds verwonderen over wat jij allemaal meemaakt.
    De dieren die jij allemaal noemt zal ik nog eens opzoeken op internet, het zijn er zoveel.
    En die vogel, zo blauw.
    Mooier kun je ze niet hebben.
    En die leeuwin, is inderdaad dik, lijkt wel zwanger.
    En dan die natuur.
    Ook Swaziland is prachtig.
    Geniet er van, maakt dat lukt jou wel
    Groetjes mama
  3. Renee:
    31 maart 2019
    Veel plezier in Noorwegen!
  4. May:
    31 maart 2019
    Wow wow wow!!!! Prachtig renee.wat zal jij genieten.elke dag een nieuw avontuur.je doet t goed!!
  5. Fenne Janssen:
    31 maart 2019
    Wat gaaf allemaal! En ook erg leuk al die feitjes! Heb wel een paar keer moeten googelen omdat ik benieuwd was naar het dier bij de naam haha. Ik weet wel dat ik erg veel van jou kan gaan leren in Afrika, heel erg leuk en interessant!

Als je maar wel weet dat je het alligator hok alleen mag schoonmaken als je zeker weet dat de alligators veilig achter slot en grendel zitten hoor haha! Spannend, gaaf en een beetje eng hoor!

Gaaf dat je vrijwilligers werk doet en projecten op gaat zetten!
    En ook je onderzoek klinkt erg leuk, zijn toch 1 van de leukste en mooiste beesten die er zijn vind ik, olifanten!

Je schrijft: Net nadat we de leeuwen hadden gespot kregen we een lekke band.

Nu maak je me wel erg benieuwd, hoe is dat afgelopen!!??

Dikke kus.
  6. Toos en Piet:
    3 april 2019
    Hoi Renee
    Wat kun jij boeiend schrijven ik zie het zo allemaal voor me. Wat een mooie ervaring geniet er lekker van. Gr Toos en Piet
  7. Masja:
    4 april 2019
    Wat een schitterende ervaringen allemaal. Dit zijn herinneringen die je nooit meer vergeet. Geniet zo veel je kunt. Een wat een geweldige foto's..
    Veel liefs.
  8. José Hellegers:
    4 april 2019
    Wauw. Wat geweldig om dit allemaal mee te maken. Geniet ervan.
    Prachtige foto's.
    Groetjes John en José
  9. Jacqueline.:
    6 april 2019
    Ha Renée,
    Lig hier nu aan het zwembad vogels te bekijken...…heerlijk zeg.
    Wat heb je een mooi verslag geschreven over je ervaringen. Blijf enthousiast genieten.
    En wat leuk dat je aan allerlei geld inzamelingsacties mee kan doen. En de tuinen bij de lokale bevolking....hoe verloopt jullie gesprek vraag ik me dan af?
  10. Truus:
    7 april 2019
    Prachtig Renée, geniet maar van alles wat Zuid Afrika je te bieden heeft,!!
  11. Femke:
    18 april 2019
    Wat gaaf dat je stage-opdracht over de olifanten gaat. Lijkt me heel interessant. En het weer daar is ook goed zo te zien. Geen wonder dat je bij het zwembad ligt. Veel succes nog met al je projecten daar!
  12. Wilma Rambags:
    19 april 2019
    Wat fijn Renée dat je dit allemaal mee mag maken. Een belevenis die je nooit meer vergeet. En wat een mooie foto's.
  13. Jaap P:
    22 april 2019
    Gaaf Renée! Leuk on te lezen! Geniet ervan!
  14. Theo Perenboom:
    22 april 2019
    Echt fantastisch om te lezen, Renée, hoe je daar in een droomwereld leeft. Een totaal andere omgeving, veel natuur, veel dieren, andere cultuur; het moet een overweldigende ervaring voor je zijn!
    Geniet er net volle teugen van!
    Dit is echt onvergetelijk! Erg indrukwekkend!
    Veel succes met je opdrachten!